herbata

Czy herbata może być szkodliwa?

Zaparzasz herbatę, zapominasz o niej i pijesz zimną? Lubisz liściastą i wsypujesz liście bezpośrednio do kubka? Jeśli tak – lepiej to przeczytaj.

Herbata jest znana od tysięcy lat i wiemy bardzo dobrze, że zawiera wiele cennych właściwości, zwłaszcza ta zielona. Ale czy może być jednocześnie szkodliwa? Niestety tak, na szczęście da się zminimalizować problem w bardzo prosty sposób.

Jedna z herbat.

Kiedyś czytając składy herbat w sklepie bardzo zdziwił mnie nietypowy opis.

herbata

Pewnie producent miała na myśli granulat. Ale prawda jest taka, że nieco zmodyfikowane zdanie, np. „Parzyć 5 minut, nie przekraczać czasu parzenia.” powinno znajdować się na KAŻDEJ herbacie, a zwłaszcza czarnych i czerwonych. 

Uwaga na szczawiany.

Nie ma sensu robić nagonki na szczawiany, ale byłoby dobrze znać kilka faktów w temacie:

  • Szczawiany zaliczane są do substancji przeciwżywieniowych pochodzenia roślinnego.
  • Nadmierna podaż tych substancji może być przyczyną wielu schorzeń, z których najpowszechniejszym jest kamica nerkowa.
  • Kwas szczawiowy w organizmie człowieka pochodzi ze źródeł pokarmowych, bądź jest końcowym produktem metabolizmu, m.in. kwasu askorbinowego (!).
  • Najbardziej typowe źródła szczawianów: szpinak, rabarbar, szczaw, kawa i herbata.
  • Wchłanianie szczawianów jest na szczęście niewielkie u zdrowej (!) osoby. U osób z problemami (hiperoksaluria) lub z tendencją do kamicy – problem może być poważny.
  • Jeśli masz niedobory np. wapnia – miej na uwadze ten temat.

A co ma do tego herbata…?

Sporo.

Jeśli pijasz herbaty na litry, zwłaszcza czarne i czerwone, jeśli wsypujesz liście bezpośrednio do kubka i popijasz sobie napar przez kilkanaście minut – najprawdopodobniej dostarczasz tych szczawianów do organizmu trochę za dużo.

Jeśli dodatkowo Twoja dieta uboga jest w pokarmy zawierające wapń, lub spożywasz je popijając herbatą – ryzyko działania niepożądanego rośnie.

Czy wiesz jak parzyć herbatę?

  • Herbaty czarne i czerwone zalewa się wrzątkiem, natomiast pozostałe wodą o temp. 70 – 85 °C.
  • Czas parzenia większości herbat nie powinien przekraczać 5 min!

Wydłużenie czasu parzenia może spowodować zwiększenie zawartości szczawianów rozpuszczalnych – w niektórych herbatach o kilka procent, w niektórych nawet prawie o 150 %.

Ciężko ocenić jak to wygląda w przypadku Twojej ulubionej herbaty, ponieważ zawartość szczawianów w herbatach jest zróżnicowana i zależy od wielu czynników.

Co robić?

Można w banalny sposób ograniczyć ryzyko związane ze szczawianami i zapomnieć o temacie.

  • Zadbaj o produkty bogate w wapń w swoim jadłospisie.  
  • Jeśli kochasz warzywa bogate w szczawiany – gotowanie w wodzie pozwala zredukować zawartość szczawianów o ok. 50 %.
  • Zaparzaj herbatę w taki sposób, jaki podany został na opakowaniu. 

Proste, prawda?

 

__________________________________

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o szczawianach, o herbatach, które są najbardziej wartościowe, wapniu, glutenie, mleku, zakupach spożywczych, substancjach dodatkowych oraz odchudzaniu i innych ciekawostkach dotyczących jedzenia – zapisz się na kurs online, zobacz plan lekcji tu (kliknij), startujemy już w poniedziałek, a dziś ostatni dzień niższej ceny: -64% z okazji wczorajszego Dnia Kobiet!

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
  Subscribe  
Powiadom o