kisiel

Uwaga na witaminy!

Jeśli myślisz, że przy przeciętnej diecie ubogiej w warzywa i owoce wystarczy spożywać pewne produkty z napisem ‚Witaminy’ – bardzo grubo się mylisz i zaraz Ci to udowodnię.

Kisielek.

Do wpisu na ten temat zainspirował mnie niewinnie wyglądający kisiel z ogromnym napisem ‚Kubek witamin’ oraz stosownymi grafikami. Bardzo nie lubię, gdy ktoś stosuje takie chwyty marketingowe. Moim zdaniem jest to po prostu nieuczciwe. Nie każdy ma czas i możliwość rozszyfrowania małych literek na opakowaniu, nie wspominając o weryfikacji prawdziwości przekazu. Ale do rzeczy, oto kisielek:

witaminykisiel

Kubek witamin.

To świeże warzywa, owoce i ich proste przetwory. Domowe zupy, sklepowe czy domowe mrożonki, domowe dżemy, kisiel – jak najbardziej. Owszem, część witamin rozpada się pod wpływem gotowania czy przechowywania, ale po pierwsze: nie wszystkie, po drugie: warzywa i owoce to również błonnik i składniki mineralne.

Kubek witamin TO NIE CUKIER z dodatkami w śladowych ilościach.

W tym produkcie prócz cukru (główny składnik) i skrobi mamy owoce: maliny 1.3%, jeżyny 0.6%, jagody 0.5%. Serio. Do tego regulator kwasowości, aromaty, barwnik – niby nic ale dla niektórych już za dużo.

Dlaczego to nie działa.

Jest kilka przyczyn. Przeważnie witaminy z wielu względów lepiej wchłaniają się ze źródeł naturalnych, z niektórych (nie wszystkich) suplementów i innych atrakcji typu tabletki musujące dostajecie przykładowo zaledwie kilka procent podanej dawki. Do tego witaminy A, D, E, K lubią tłuszcz. Nie cukier, tłuszcz. A na deser najważniejsze info: witamina C (i kilka innych witamin też, ale w produktach najczęściej dodają C) jest średnio stabilna, co oznacza, że łatwo się rozpada, niszczy w drastycznych warunkach typu gotowanie itp. Tak więc to, że producent doda 100 mg witaminy C, zdecydowanie nie oznacza, że tyle się wchłonie.

Oddzielnym tematem jest sposób podania tych witamin. Bardzo często nośnikiem (czyli głównym składnikiem produktu, suplementu) jest cukier, syrop glukozowo-fruktozowy itp. Więc chcesz 100 mg witaminy C ale w pakiecie dostajesz 1-5 łyżeczki cukru gratis. Jak podaje producent, w porcji tego kisielku jest 3.5 łyżeczki cukru. Czy to ma sens? NIE!

Kisiel (i inne witaminy z cukrem) na diecie.

Jesteś na diecie, więc kisielek taki malutki, słodziutki, pełen witamin…? No nie bardzo.

Domowy kisiel bez cukru: tak, jak najbardziej! Kupowany (czyli głównie cukier): nie! Jak wspominałam, w porcji tego kisielku jest 3.5 łyżeczki cukru. Trochę sporo. Cukier napędza apetyt.

Co robić?

Kolejny raz podkreślam: nie szukaj witamin w sztucznych produktach z cukrem, kisielkach instant, tableteczkach musujących i innych dziwolągach. Witaminy są w warzywach i owocach. Durna natka pietruszki do zupy zamiast tabletki czy kisielku składających się głównie z cukru. Można? Można.

Przy niedoborach: badania krwi i/lub wizyta u lekarza lub dietetyka + być może suplementacja (z głową!) preparatami wysokiej jakości.

Nie dajcie się nabijać w butelkę. Szkoda zdrowia.

6
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
janAnna MakowskalawyerkaMadame Malonka Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Madame Malonka
Gość

Ja zawsze sceptycznie podchodzę do tego typu produktów. Jak już widzę na opakowaniu witaminy, nie ma szans abym nie przeczytała etykiety. Najczęściej kończy się odłożeniem na półkę 🙂

Anna Makowska
Gość

dokładnie.

lawyerka
Gość

Trochę przeraża mnie to wszystko. A taki kisielek to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Nie kupiłabym tego produktu, a jeżeli już to ze świadomością, że nie jest to super zdrowy produkt, który zapewni mi porcję witamin. Ale to co najbardziej mnie przeraża to produkty i suplementy dostępne na przykład w aptekach i częsty sposób ich sprzedaży. Zwykły człowiek, laik w tej dziedzinie, tak jak na przykład ja, naprawdę nie wie i nie ogarnia jak to wszystko działa i kupuje produkty w aptece w zaufaniu, że skoro są sprzedawane w takim miejscu to powinny być „dobre”. A tu niestety z wieloma witaminami… Czytaj więcej »

Anna Makowska
Gość

Doszkalać się i szukać równowagi 🙂

jan
Gość
jan

Widze ze trafiem na dobre zrudlo informacji pani Anno.Mam kilka pytan na ktore nie mge znalezc odpowiedzi

jan
Gość
jan

Jednaz kwesti to Sol sporzywcza od 2008 unia nakazuje dodawac do soli zelazcyjanek potasu w ilosci 20mg na kg. sol jest wszedzie wiec lykamy rownierz zelazcyjanek [ durzo soli jest np w codziennym chlebie]pytanie brzmi jakie moga byc konsekwencje biochemiczne dlugorwalego oddzialwywania zelazocyjanku dokladniej grupy cyjanowej gdyby dochodzlilo[nawet w oganiczonej ilosci] do uwalniania cyjanku potasu w rzaładku w reakcji z kwasem solnym lub tez inne mozliwosci oddzialywania ,bo podobno jest to utleniacz. mysle zemale dawki przez dlugi okres moga tez miec isttne znaczene. Druga kwestia to cukie kiedys wylapalem informacje ze nastapila zmiana tehnologi ieraz cukier jest szkodlwszy [pza juz… Czytaj więcej »